Cinematographic Portraits of Salvador Allende: Tensions between Times, Voices, and Images
Main Article Content
Abstract
The article explores three documentary films about Salvador Allende from the point of view of the portrait genre: Compañero presidente (Miguel Littin, 1971), Salvador Allende (Patricio Guzmán, 2004) y Allende, mi abuelo Allende (Marcia Tambutti Allende, 2015). In each one of them, the study of the way in which the films are inscribed in the vast tradition of this genre is privileged, resorting to theoretical texts dedicated to investigate the history and contemporary inflections of the portrait. At the same time, it seeks to problematize the political relevance of the portraits of Allende from the different production contexts and the aesthetic and political choices present in each case. As a result of these divergences, a series of notions are proposed: the «intervention portrait» to think the particularities of Littin’s film, the «funeral portrait» to evaluate Guzmán’s documentary and the «private-public portrait» to think the most conflictive dimensions of Tambutti Allende’s audiovisual work.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Referencias
Aravena Núñez, Pablo. «La UP como utopía del pasado (A 43 años del golpe de Estado)», 2016. https://forointernacional.uv.cl/images/Pablo-Aravena-La-UP-como-utopa-del-pasado.pdf
Barraza, Vania. El cine en Chile (2005-2015). Políticas y poéticas del nuevo siglo. Cuarto Propio, 2018.
Belting, Hans. Faces. Una historia del rostro. Akal, 2021.
Berger, John. Sobre las propiedades del retrato fotográfico. Gustavo Gili, 2006.
Cabezas, Oscar Ariel. «Salvador Allende: el ocaso de una modernidad plebeya». Res Publica. Revista de Historia de las Ideas Políticas, nº 24, 2021. https://www.researchgate.net/publication/352957028_Salvador_Allende_El_ocaso_de_una_modernidad_plebeya
Cortés Rocca, Paola. El tiempo de la máquina. Retratos, paisajes y otras imágenes de la nación. Colihue, 2011.
Del Valle Dávila, Ignacio y Carolina Amaral. «A via chilena em debate: análise de Compañero presidente (1971) e El diálogo de América (1972)». Significação, nº 40, 2013. https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71676
Didi-Huberman, Georges. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Manantial, 2014.
Domínguez, Nora. El revés del rostro. Beatriz Viterbo, 2021.
Freedberg, David. Iconoclasia. Historia y psicología de la violencia contra las imágenes. Sans Soleil, 2017.
Galende, Federico. «Allende, Guzmán y la estructura mítica de los sueños», en Rayando los confines. http://rayandolosconfines.com/critica_galende.html
Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory. Columbia University Press, 2012.
Littin, Miguel. «El cine, herramienta fundamental». La máquina de la mirada, Ed. Susana Velleggia. Altamira/Incaa, 2009.
Malosetti Costa, Laura. Retratos públicos. Pintura y fotografía en la construcción de imágenes heroicas en América Latina desde el siglo xix. Fondo de Cultura Económica, 2022.
Montealegre Iturra, Jorge. «Salvador Allende: caricatura y monumento». Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, nº 2, 2014.
Mouesca, Jacqueline. Plano secuencia de la memoria de Chile. Veinticinco años de cine chileno (1960-1985). Ediciones del Litoral, 1988.
Moulian, Tomás. Chile actual: anatomía de un mito. Lom/Arcis, 1997.
Nancy, Jean-Luc. La mirada del retrato. Amorrortu, 2012.
Ossa, Carlos. El ojo mecánico. Cine político y comunidad en América Latina. Fondo de Cultura Económica, 2013.
Ramírez, Elizabeth. «Estrategias para (no) olvidar: notas sobre dos documentales chilenos de la post-dictadura». Aisthesis, nº 47, 2010. https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3274
Richard, Nelly. Latencias y sobresaltos de la memoria inconclusa (Chile: 1990-2015). Eduvim, 2015.
Salomone, Alicia. «Una figura en sombras: Salvador Allende en filmes chilenos de postdictadura». Kamchatka, nº 17, 2021. https://ojs.uv.es/index.php/kamchatka/article/view/18014/18905
Salomone, Alicia y Milena Gallardo. «Figuraciones del silencio en el relato memorial: Allende, mi abuelo Allende, documental de Marcia Tambutti». América, nº 51, 2018. https://journals.openedition.org/america/2022
Scherbovsky, Natacha y Sebastián Russo. «Las memorias y las cosas». VII Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios sobre Cine y Audiovisual (AsAECA). Villa María, 26 al 30 de abril de 2022.
Villalobos-Ruminott, Sergio. «Los múltiples cuerpos del poder. Sobre la sobrevida del verdugo». Hispanic Issues Online Debates, nº 9, 2019. https://conservancy.umn.edu/handle/11299/202513